שינויי תזונה - דיאטה להורדת כולסטרול

אחד מהגורמים המרכזיים המשפיעים על רמות הכולסטרול בדם, הינו תזונה או דיאטה (לאו דווקא דיאטה להפחתת משקל או הרזיה). אורח חיים ודיאטה הכוללת מוצרי מזון רבים העשירים בכולסטרול גורמים לעליה ברמות הכולסטרול, ובמיוחד בכולסטרול הרע, ובכך מעלים את הסיכון לחלות במחלות לב ובמחלות עורקים נוספות. בהתאם, אחד מנתיבי הטיפול המרכזיים, המיועדים להוריד את רמות הכולסטרול הרע בדם, הינו בראש ובראשונה דיאטה. וחשוב להבהיר, כי במונח דיאטה, הכוונה היא לדיאטה שמטרתה המרכזית היא הפחתת כולסטרול, בשונה מדיאטה שמטרתה הפחתת משקל, או הרזיה. דיאטה להורדת רמות כולסטרול מתמקדת בעיקר בסוגי המזונות הנכונים שאמורים להרכיב תפריט מזון, ופחות בכמות הקלוריות היומית - למרות, שכאשר מדובר באנשים הסובלים מכולסטרול גבוה וכן מעודף משקל, דיאטה להורדת כולסטרול מיועדת גם להפחתה במשקל וגם להורדת כולסטרול.
דיאטה להפחתת רמות כולסטרול מתמקדת בהגבלת צריכה של מוצרי מזון עתירי כולסטרול - כגון מוצרי מזון מעובדים מן החי ובהם המבורגרים, נקניקיות ונקניקים, מוצרי חלב עתירי שומן (העדפת חלב דל שומן על פני חלב רגיל וכיו"ב), הגבלת צריכת ביצים ובעיקר חלמונים והגבלת צריכת מוצרי מזון המכילים שומני טרנס שצריכתם מעלה את רמות הכולסטרול הרע, במקביל לצמצום המזונות העשירים בכולסטרול. דיאטה שמטרתה הורדת כולסטרול, מתמקדת בהכנסת מזונות הכוללים "שומנים טובים", ובעלי יתרונות בהפחתת כולסטרול ובהם שמן זית ושמנים מן הצומח שאינם מכילים שומנים רוויים, אכילת מזונות המהווים מקורות לשומנים טובים כגון אבוקדו, פירות וירקות אחרים, או סוגי מרגרינה שאינם מכילים שומני טרנס, מוצרי חלב דלי שומן ובמיוחד יוגורטים, מזונות המכילים סיבים תזונתיים וכיו"ב.

אחד העקרונות החשובים ביותר בדיאטת הפחתת כולסטרול, הינה באמצעות הפחתת הצריכה של שומן רווי. שומן רווי מהווה את אחד ממקורות המזונות העיקריים, המשפיעים על העלאת רמות הכולסטרול הרע, כולסטרול ה - LDL. ממחקרים מקיפים שבוצעו עולה כי על כל עלייה של אחוז בכמות הקלוריות שמקורן בשומן רווי, רמת הכולסטרול הרע בדם עולה ב - 2 אחוזים. בהתאם עולה, כי אוכלוסיות הצורכות כמויות גדולות של שומן רווי, הינן בסיכון גבוה יותר למחלות לב בהשוואה לאוכלוסיות שתזונתן ממעטת בשומנים רוויים.

כמו כן, הפחתת שומני טרנס בפחמימות, יכולה אף היא להביא להפחתת הכולסטרול הרע בדם. עם זאת, צריכה גבוהה של פחמימות בתפריט דיאטה יומי (60% מהקלוריות ומעלה) עלולה להביא לירידה בכולסטרול הטוב HDL, דבר שאינו מומלץ. על כן נראה, כי הפחתת שומני טרנס, והחלפת מוצרים המכילים שומני טרנס באבות מזון עשירים בפחמימות ובשומנים מן הטבע (בעיקר שמן זית, שמן קנולה), תוך איזון בין השניים ושמירה על מסגרת קלורית יומית, הינה הדרך הנכונה להפחתת שומני טרנס והחלפתם במזונות חליפיים.
אנשים הסובלים מכולסטרול גבוה, נדרשים לרוב להתחיל עם דיאטה שמטרתה הפחתת כולסטרול, למשך שלושה חודשים, לפני שקילת אלטרנטיבות אחרות כגון טיפול תרופתי באמצעות סטטינים, חומצה ניקוטינית או פיבראטים. ככלל, נהוג לערוך בדיקת ביניים באמצע התקופה (לאחר שישה שבועות), על מנת לבדוק אם הדיאטה להפחתת הכולסטרול נושאת תוצאות, ואם חלו שינויים ברמות הכולסטרול השונות. כאשר הדיאטה הראשונית אינה עוזרת להפחתת הכולסטרול, קיימת אפשרות שהרופא המטפל ימליץ על נקיטת צעדים משמעותיים יותר בדיאטה, או לחילופין ישקול שילוב תרופות, בהתאם לרמות הכולסטרול של המטופל.